زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

استاد سیس





استاد سیس، از شورشیان ایرانی بود که پس از کشته شدن سنباد زرتشتی در سال ۱۳۷ ق رهبری قیام برعلیه عباسیان را به عهده گرفت. اوسرانجام به سال ۱۵۰ ق در جنگ با مهدی عباسی اسیر و به دستور منصور عباسی به قتل رسید.


۱ - معرفی اجمالی



استاد سیس، شورشی ایرانی که پس از کشته شدن سنباد زرتشتی در سال ۱۳۷ ق رهبری قیامی را در خراسان به عهده گرفت و علیه منصور عباسی شورید. استاد سیس فرمانده برخی از گروه‌های خراسانی بود که شهرهای خراسان را یکی پس از دیگری فتح کرد و بر آنها چیره شد. بعد از تصرف هرات و منطقه سیستان به سوی مرو، پایتخت خراسان شتافت.
منصور لشکری را به فرماندهی اجثم مروزی به جنگ او گسیل داشت، امّا استاد سیس، او را شکست داده و اجثم در جنگ کشته شد. پس از آن منصور لشکر دیگری به فرماندهی پسرش، مهدی به جنگ با استاد سیس فرستاد و بدنبال آن نیروهایی به فرماندهی خازم بن خزیمه تمیمی را به کمک او اعزام کرد. پس از نبردی سهمگین و خونین لشکریان خلیفه بر لشکر استاد سیس پیروز شدند. منابع تاریخی، عدد کشتگان این نبرد را هفتاد هزار نفر و تعداد اسیران را به چهارده هزار نفر ـ که آنان نیز گردن زده شدند ـ ذکر کرده‌اند.
استاد سیس پس از این جنگ فرار کرده و با عده‌ای از سربازان خود به کوهستان‌ها پناه برد؛ امّا خازم او را تعقیب و مدّتی او را محاصره کرد که به تسلیم شدن استاد سیس انجامید. آن گاه او را در غل و زنجیر به بغداد بردند و منصور فرمان قتل او را صادر کرد. امّا اسیران که عددشان به سی هزار نفر می‌رسید، مورد عفو مهدی قرار گرفتند.

۲ - پانویس


 
۱. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۸، ص۲۹.    
۲. ابن اثیر، علی بن ابی‌الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۵، ص۵۹۱.    
۳. ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۱۰۶.    
۴. ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۹، ص۵۴.    
۵. ابن عماد، عبدالحی بن احمد، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج۲، ص۲۲۶.    


۳ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۳۶۸.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.